Gábor Simon

Gábor Simon

Gábor Simon is a senior lecturer at the Department of Hungarian Linguistics, Eötvös Loránd University, a lecturer at the Eötvös József College and the leader of MetaID Research Group. His main research topics are theory of the lyric in cognitive poetics, figurative language use, the theory of style and collocation analysis.

Affiliation: Eötvös Loránd University (ELTE), Department of Hungarian Linguistics

Address: 1088 Budapest, Múzeum krt. 4/A

Email: simon.gabor@btk.elte.hu

Status: senior lecturer

Academic degree: PhD, 2013, linguistics (Hungarian linguistics)

Research field: cognitive poetics, cognitive semantics, corpus linguistics, stylistics, text linguistic, theory of the lyric, metaphor

 

Ten major publications:

Kugler, Nóra – Simon, Gábor 2018. The schematization of Hungarian participle-noun compounds. SKY Journal of Linguistics 31: 35–69.
http://www.linguistics.fi/julkaisut/SKY2018/SKYJoL31_Kugler_Simon.pdf

Simon, Gábor 2018. Az igei jelentés metaforizációjának mintázatai: nyelvtan- és korpuszvezérelt esettanulmányok.  [On linguistic patterns of metaphoric verb meanings. Grammar-driven and corpus-driven case studies] Jelentés és Nyelvhasználat 5: 1–36.
http://www.jeny.szte.hu/JENY-2018-SimonG

Simon Gábor 2017. Áttekintés a műfajkutatás tendenciáiról és lehetőségeiről. Útban egy kognitív szemléletű műfajelmélet felé. [An outline of tendencies and possibilities in gerne research. Towards a cognitive genology] Magyar Nyelv 113/2: 146–166.
http://www.c3.hu/~magyarnyelv/17-2/SimonG_MNy_17-2.pdf

Simon Gábor 2016a. Bevezetés a kognitív lírapoétikába: a költészet mint megismerés vizsgálatának lehetőségei. [Introduction into the cognitive poetic theory of lyric:the possibilities of analyzing poetry as cognition] Budapest: Tinta Könyvkiadó. 288 p.

Simon, Gábor 2016b. On patterns of intersubjective cognition in didactic poetry. Logos et Littera: Interdisciplinary Approaches to Text 3/2: 90–112.
http://www.ll.ac.me/ll%203(2)/Gabor%2090-112.pdf

Simon, Gábor 2015. Beyond the Strategy of Ignorance. How and what can benefit cognitive linguistics from phenomenology? Studia Linguistica Hungarica 30: 43–72.

Simon, Gábor 2014a. On the anaphoric functioning of rhyme: the case of sloppy identity. Argumentum 10: 763–775.
http://argumentum.unideb.hu/2014-anyagok/simong.pdf

Simon Gábor 2014b. Egy kognitív poétikai rímelmélet megalapozása. [Foundations of a cognitive poetic theory of rhyme] Budapest: Tinta Könyvkiadó. 223 p.

Simon, Gábor 2014c. Embodiment and metaphorical meaning creation. In: Marek, Kuźniak – Agnieszka, Libura – Michal, Szawerna (eds.): From Conceptual Metaphor Theory to Cognitive Ethnolinguistics: Patterns of Imagery in Language. Frankfurt am Main: Peter Lang International Academic Publishers. 249–266.

Simon, Gábor 2012. A stílus szociolingvisztikai meghatározásáról. [About style definitions on sociolinguistics] Magyar Nyelv 108/1: 18–39.
http://www.c3.hu/~magyarnyelv/12-1/SimonG_121.pdf

 

List of publications:

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10030500