Júlia Ballagó
Júlia Ballagó is a PhD student with state scholarship at the Doctoral Program of Hungarian Linguistics, Doctoral School of Linguistics, Eötvös Loránd University, and also a junior research fellow at the Department of Lexicology and Lexicography, Research Institute for Linguistics, Hungarian Academy of Sciences. Her doctoral research topic is the metapragmatic reflexivity pertaining to the genre of computer mediated discourses.
Affiliation: Hungarian Academy of Sciences, Research Institute for Linguistics, Department of Lexicology and Lexicography
Address: 1068 Budapest, Benczúr u. 33.
Status: junior research fellow
Studies: Eötvös Loránd University, Doctoral School of Linguistics, Doctoral Program of Hungarian Linguistics (from 2019)
Email: julia.ballago@gmail.com
Research field: the pragmatic investigation of computer mediated discourses, genre, metapragmatic awareness, social deixis, pragmatics, stylistics
Major publications:
Tátrai, Szilárd – Ballagó, Júlia 2020. A stílustulajdonítás szociokulturális szituáltsága. Funkcionális kognitív pragmatikai megközelítés. [Socio-cultural situatedness in style attribution. A functional cognitive pragmatic approach] Magyar Nyelvőr 144. Megjelenés alatt.
Simon, Gábor – Bajzát, Tímea Borbála – Ballagó, Júlia – Havasi, Zsuzsanna – Roskó, Mira – Szlávich, Eszter 2019. Metaforaazonosítás magyar nyelvű szövegekben: egy módszer adaptálásáról. [Metaphor identification in Hungarian texts: a methodological adaptation] Magyar Nyelvőr 143/2: 223–247.
http://nyelvor.c3.hu/period/1432/143208.pdf
Ballagó, Júlia 2019. Az internetes receptportálok műfajisága a kontextualizációs utasításként értelmezett paratextusok nézőpontjából. [Genre pertaining to internet recipe portals – From the perspective of paratexts interpreted as contextualization cues] In: Laczkó, Krisztina – Tátrai, Szilárd (eds.): Kontextualizáció és metapragmatikai tudatosság. Budapest: Eötvös Collegium. 315–334.
http://honlap.eotvos.elte.hu/wp-content/uploads/2016/02/Kontextualizacio.pdf
Ballagó, Júlia 2017. A szociokulturális szituáltság az egyetemi oktató és hallgató közötti diskurzusokban. [Socio-cultural situatedness in discourses among university teachers and students] Ösvények 2017: 1–13.
https://epa.oszk.hu/02200/02284/00004/pdf/EPA02284_osvenyek_2017_1_001-013.pdf
Ballagó, Júlia 2016. Metapragmatikai tudatosság – A tegező és a nem tegező formák az oktató és a hallgató közötti kommunikációban. [Metapragmatic awareness – T and V-forms in communication among teachers and students] In: Bagyinszki, Szilvia – P. Kocsis, Réka (eds.): Anyanyelvünk évszázadai 2. Budapest: ELTE Magyar Nyelvtörténeti, Szociolingvisztikai, Dialektológiai Tanszék. 185–202.
https://mek.oszk.hu/16000/16045/16045.pdf
List of publications:
https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10066684