Workshop a lírai szövegek oktatásának korpuszalapú és kreatív-produktív módszereiről
2025. június 5-én 14 órától

Időpont: 2025. június 5. csütörtök, 14–17 óra
Helyszín: ELTE BTK, Múzeum krt. 4/A, Gombocz-terem (A/047)
Szervező: ELTE DiAGram Stíluskutató csoport
Partnerek: Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport, ELTE Tanárképző Központ
A workshop az ELTE DiAGram Stíluskutató csoport NKFIH K 137659 A személyjelölés konstrukcióinak korpuszalapú, kognitív poétikai vizsgálata című pályázatának munkájához kapcsolódva a kutatási program eredményeinek oktatási célú felhasználására törekszik. Célja a líra műfaji sajátosságainak és azok személyjelöléssel összefüggő jellemzőinek gyakorlati feltárása, egyfelől a korpuszalapú poétikai kutatások eredményeinek hasznosításával, másfelől kreatív-produktív szövegátírási és szövegfeldolgozási gyakorlatok alkalmazásával.
Azok a módszertani javaslatok, amelyeket a líraiság oktatásával összefüggésben a workshop bemutatni kíván, a Stíluskutató csoport kutatói (Ballagó Júlia, Domonkosi Ágnes, Horváth Péter, Krizsai Fruzsina, Osztroluczky Sarolta, Pethő József, Simon Gábor, Sólyom Réka, Tátrai Szilárd) és gyakorló középiskolai tanárok (dr. Molnár Mária, Pálmai Nóra), valamint tanárszakos egyetemisták (Bea Eszter, Csizmár Lili, Dely Dorottya Rita, Dosztály Rózsa, Forrai Fruzsina Babett, Gergely-Szép Kincső, Gulyás Anna, Gyarmati Anna, Jánosi Kincső Mária, Kui Alexandra Lilla, Lévai Lilla Valéria, Módli-Moré Johanna, Novák Bálint András, Pintér Lilla, Tóth András Barnabás, Török Nóra) közötti együttműködések eredményeként fogalmazódnak meg.
Program
14.00–15.30 „Korpuszok a magyartanításban” panel
A panel célja, hogy a nyelvtudományi korpuszok megismerésén keresztül ötleteket adjon ezeknek az adatbázisoknak a magyarórán való felhasználásához. Nem csupán a korpusz mibenlétével a korpuszelemző felületek által kínált elemzési lehetőségekkel ismerkedhetnek meg a résztvevők, hanem a nyelvészeti adatbázisok szakmódszertani alkalmazására is láthatnak példákat. Középpontban az ELTE Verskorpusz, illetve a készülő ELTE Lírakorpusz áll majd, amelyeket mind a létrehozás, mind a kutatásban való felhasználás, mind pedig a közép- és felsőoktatásban való alkalmazás terén közelebbről is megvizsgálunk.
A panelben négy előadó (Horváth Péter, Tátrai Szilárd, Simon Gábor, Osztroluczky Sarolta) mutatja majd be a korpuszok kiaknázásának különböző oldalait, de a panel lehetőséget ad közös ötletelésre is arról, milyen korpuszra épülő feladatok tervezhetők magyarórákra.
14.00–14.20 Horváth Péter: Korpuszépítés és eszközfejlesztés lírai szövegek kvantitatív vizsgálataihoz
14.20–14.40 Tátrai Szilárd: Dalszövegek kvalitatív vizsgálatai a magyartanár-képzésben (közreműködnek az ELTE magyartanárképzésben tanuló hallgatói: Bea Eszter, Csizmár Lili, Dely Dorottya Rita, Dosztály Rózsa, Forrai Fruzsina Babett, Gergely-Szép Kincső, Gulyás Anna, Gyarmati Anna, Jánosi Kincső Mária, Kui Alexandra Lilla, Lévai Lilla Valéria, Módli-Moré Johanna, Novák Bálint András, Pintér Lilla, Tóth András Barnabás, Török Nóra)
14.40–15.10 Simon Gábor: „Ez a sok szépség mind mire való”, avagy Verskorpusz a magyarórán
15.10–15.30 Osztroluczky Sarolta: Közelítések az önálló versértelmezéshez: 1. Költészet-metaforák
Moderátor: Simon Gábor
Szünet
15.45–17.15 Kreatív-produktív pedagógiai módszerek és a dalszövegek líraisága
„Ki is írja a dalt? Kinek is énekel?" panel
A panelben egy olyan kreatív-produktív projektet mutatunk be, amely a Lírakorpusz dalszöveg alkorpuszából választott szövegek feldolgozását kezdeményezi, középiskolai tanárok és diákok bevonásával. A kreatív-produktív gyakorlat a dalszövegek átírására és illusztrálására irányul. A kiválasztott dalszövegek a személyjelölésnek olyan mintázatait mutatják, amelyeknek lényegi szerepük van a lírai közléshelyzet kidolgozásában. Az átírás művelete a szövegek 3. személyűvé tételét célozza, ugyanis a projektet megalapozó egyik fő hipotézis szerint ezáltal hozzáférhetővé válhat az adott lírai beszédhelyzetek szereplőire vonatkozó sematikus tudás. A szövegek illusztálása hasonló módon alkalmas lehet a lírai beszédhelyzet szereplőinek modellezéséhez kapcsolódó tudás alapvető mozzanatainak feltárására.
A panel egyrészt a résztvevők aktív bevonását célozva a szövegátalakító feladatok interaktív, közös megoldását is megvalósítja, másrészt rövid előadásások formájában számot ad a projekt gyakorlati eredményeiről, tanulságairól.
15.45–16.00 Dalszövegek – szereplők – történetek. Interaktív, kreatív gyakorlat a résztvevők bevonásával. Levezeti: Krizsai Fruzsina és Domonkosi Ágnes
16.00–16.15 A projekt elméleti háttere és kidolgozása
Ballagó Júlia: A dalszöveg és a líra
Domonkosi Ágnes: A kreatív-produktív módszer az oktatásban. A dalszöveges kísérlet megtervezése
16.15–16.30 Molnár Mária: Kreatív dalszövegátírás a középiskolában
16.30–16.50 Pálmai Nóra: Dalszövegek illusztrálása mint kreatív feladat a középiskolában. Középiskolások alkotásainak bemutatása
16.50–17.05 Sólyom Réka: A dalszövegátírás tanulságai bölcsész és tanár szakos egyetemisták körében
17.05–17.15 Diszkusszió, összegzés
Moderátor: Domonkosi Ágnes